14 tips för bättre spermikvalitet

Påfrestning. Brist på sömn eller motion. Giftiga kemikalier och bekämpningsmedel. Det finns många faktorer som kan påverka spermieräkningen. Dessutom har alarmerande studier dragit slutsatsen att spermier har minskat med nästan 60% sedan 1970-talet i västländer.

Lyckligtvis finns det vissa saker du kan göra för att öka fertiliteten hos män. Oavsett om du försöker bli gravid eller om du vill donera spermier för att hjälpa en ensam kvinna eller ett par att få ett barn, läs vidare för att upptäcka 14 effektiva sätt att öka spermierna.

1. Träna regelbundet

Att vara aktiv är inte bara ett fantastiskt sätt att hålla sig frisk, det är också bra för att öka spermier. Oavsett om du behöver gå ner i vikt eller inte, se till att träna regelbundet. Det verkar som att övningar utomhus är särskilt fördelaktiga när det gäller spermiekoncentration. Baseboll, tennis, golf eller löpning – valet är upp till dig!

2. Men cykla inte för mycket

Cykling mer än fem timmar i veckan kan påverka ditt spermierantal. Om du försöker bli gravid eller överväga att donera spermier kanske du vill hitta ett annat transportmedel eller träningsform för tillfället.

3. Gå ner i vikt

Att vara överviktig eller överviktig har en negativ inverkan på dina fertilitetshormoner, vilket i sin tur påverkar dina chanser att få barn. Att gå ner i vikt (till och med bara några kilo) har visat sig öka spermiekoncentrationen, såväl som rörlighet och volym.

Tveka inte att be om din läkares råd. Dessutom kan besök av en nutritionist hjälpa dig att upprätthålla en hälsosam kost. Träning är också viktigt för att gå ner i vikt. Varför inte begära hjälp av en sport- eller viktminskningscoach?

4. Håll det svalt

Testiklarna bör hållas vid en ideal temperatur på 34,5 grader Celsius. Detta är under normal kroppstemperatur (37°C). Ofta varma bad, snäva underkläder och jeans (samt att placera din bärbara dator i knät) är alla kända för att minska spermierna. För att hålla dina spermier friska och vid rätt temperatur, välj istället lösa boxare och mindre varma duschar.

5. Koppla av

Stress påverkar också manlig fertilitet, särskilt spermiernas hälsa. Faktum är att när vi är under mycket stress kan vår kropp ha en stark reaktion och stoppa spermaproduktionen helt. För att minska stress kan det vara bra att bibehålla en hälsosam kost, träna, prova meditation eller andra avslappningstekniker. Dessutom kan tillräckligt med sömn minska stressnivåerna och förbättra fertiliteten.

6. Sluta röka

Din mamma sa redan till dig: att röka är dåligt för din hälsa. Vad du kanske inte vet är att tobak (liksom marijuana) kan minska spermiernas antal och rörlighet avsevärt. Det finns många metoder som kan hjälpa dig att sluta, men det är en bra idé att först få råd från din läkare.

7. Minska eller stoppa din alkoholkonsumtion

Enligt studier påverkar fertiliteten och därmed spermierna att dricka två eller flera glas alkohol per dag. Om du har problem med att minska din konsumtion, besök ett läkare.

8. Undvik vissa mediciner

Vissa läkemedel verkar påverka manlig fertilitet och minska spermiekoncentrationen. Dessa inkluderar antiinflammatoriska medel (Ibuprofen), hösnuva tabletter, antipsykotika, kortikosteroider, anabola steroider, metadon och vissa antibiotika. Se till att du pratar med din läkare om detta innan du fattar några beslut.

9. Undvik hormonstörande ämnen

Har du hört talas om hormonstörande ämnen? Dessa är kemikalier som kan ha negativa effekter på endokrina körtlar och hormoner (sköldkörtelhormoner, östrogen och androgen). Som ett resultat påverkar dessa kemikalier fertiliteten hos både kvinnor och män.

De kan finnas i många produkter som vi använder varje dag, inklusive kosmetika (schampo, hårgel, deodorant eller parfym); bekämpningsmedel; plastflaska; burkar av metall; flamskyddsmedel; hushållsrengöringsprodukter samt kemikalier som finns i fordon, textilier och elektronik. De är överallt!
Nästa gång du handlar, försök istället välja kemiska och naturliga produkter så ofta du kan, oavsett om de är för rengöring, trädgårdsarbete eller förberedelse av mat.

10. Öka ditt intag av vitaminer, mineraler och antioxidanter

Vissa vitaminer och mineraler har visat sig vara utmärkta och fördelaktiga för spermier, särskilt de som fungerar som antioxidanter (som är molekyler som skyddar dig från oxidation av andra molekyler).

En av dem är vitamin C. Att ta 1000 mg av detta vitamin dagligen kan förbättra spermiekoncentrationen och rörligheten, vilket ökar dina chanser att bli befruktade. Ändå verkar detta inte förbättra det totala antalet spermier.

D-vitaminbrist är också kopplat till mindre framgångsrika graviditetsnivåer. Se till att du får tillräckligt med D-vitamin genom att njuta av solljus eller ta kosttillskott. Ät också mat rik på zink, folat, selen, kalcium, vitamin E, glutation, I-karnitin och koenzym Q10 för att förbättra spermiekvaliteten.

11. Ät dessa livsmedel för att öka antalet spermier

Att ha en hälsosam och balanserad kost spelar en avgörande roll för att öka fertiliteten. Dessutom kan du förutom att ta kosttillskott inkludera vissa livsmedel i din kost som innehåller näringsämnen, vitaminer och antioxidanter, som alla har en otrolig effekt på ditt spermierantal.

Livsmedel som ökar fertiliteten inkluderar ginseng, valnötter, jordnötter, pumpa och solrosfrön samt fullvete och spannmål. Ät också frukt som tranbär, aprikoser och banan, liksom mycket grönsaker, särskilt vitlök, morötter, tomater, broccoli och bladgrönsaker.

Fisk som torsk, lax, kolja och skaldjur (särskilt ostron för sin zink) anses också förbättra spermierna. Välj också vitamin D-förbättrad mjölk och mejeriprodukter, och sluk mörk choklad för dess antioxidativa egenskaper.

12. Prioritera friska fetter framför transfettsyror

Vissa fetter är bättre än andra. De “goda” och friska är de fleromättade fetterna. Faktum är att många studier har visat att inte bara dessa fetter är fantastiska för att hålla oss friska, de är också bra för spermieutveckling. Försök att integrera omega-3 i din kost för att maximera kvaliteten på din sperma.

Å andra sidan är transfettsyror kopplade till lågt antal spermier och kan skada spermiernas utveckling.

13. Undvik soja

Soja innehåller fytoöstrogener (växtöstrogen), vilket kan minska testosteronnivåerna och därmed spermieproduktion. Dessutom innehåller vissa plast- och konserveringsföremål östrogenformer som kan orsaka samma skada som fytoöstrogener.

14. Prova dessa tillskott

Bockhornsklöver är en växt vars frön används för att öka spermiernas hälsa. En ny studie har visat att denna växt också kan förbättra spermier och kvalitet.
Ashwagandha (aka indisk ginseng) används också för att behandla vissa typer av sexuell dysfunktion. Det kan också öka antalet spermier.

Shopping cart

close