Att förbättra spermiekvalitet och rörlighet

Låg spermierörlighet (oligozoospermia) är en av de vanligaste orsakerna till manlig infertilitet. Detta tillstånd kan vara en följd av brist på vissa näringsämnen i en diet. Andra orsaker till en sådan händelse inkluderar dåliga livsstilsval och oxidativ stress. Det första steget mot förbättrad spermierörlighet är förändringen i livsstil och kost. För att uppnå bästa rörlighet och få en graviditet måste det finnas vissa åtgärder.

Först och främst bör femtio procent av spermierna ha förmågan att producera effektiv framåtrörelse. Det borde finnas cirka 20 miljoner per ml och 8 miljoner av dem borde ha tecken på en effektiv framåtrörelse. De flesta fertilitetsexperter rekommenderar att friska spermier kan uppnås genom kropparnas förmåga att motstå oxidativ stress som orsakas av fria radikaler. Fria radikaler är vanligtvis den främsta orsaken till dålig spermaskada och rörlighet.

Ett av sätten att förbättra rörligheten är att lägga till fertilitetskosttillskott plus ett par naturliga antioxidanter till din kost. Det finns ett par anledningar som orsakar oxidativ stress som påverkar spermierörligheten. Fria radikaler frigörs när syre bryts ner i kroppen, men på grund av rök och alkohol skulle kroppen inte ha tillräckligt med motstånd mot radikaler och skulle behöva stöd.

De är vanligtvis instabila och måste ha en annan elektron för att stabilisera sig; detta görs genom att riva en elektron från en av kroppens celler. Antioxidanter är det bästa botemedlet eftersom de donerar en elektron som hindrar radikalen från att attackera kroppen inklusive spermierna. Diet spelar också en stor roll för att förbättra spermierörligheten, och det är viktigt att vara selektiv på vilka typer av mat man ska äta.

Livsmedel som är rika på zink som havsmat, rött kött eller organisk lever är en potent oxidant som är ett hjälpmedel för ökad spermiekvalitet och spelar en stor roll i testosteronproduktionen. Selen är också viktigt vid spermierörlighet och det finns i livsmedel som jäst, paranötter, havsmat och vitlök. Det hjälper eftersom det vanligtvis är koncentrerat i testiklarna och kan gå förlorat genom sperma under utlösning.

Livsmedel som innehåller L-karnitin, till exempel rött kött, fisk, fjäderfä, mjölk och mejeriprodukter, samt sparris, förbättrar också fertiliteten hos män. Det verkar som närvaron av L-karnitin i sädesvätska är fördelaktigt för spermier och rörlighet. Meca-rot är också ett bra hälsotillskott eftersom det ökar hormonnivåerna, könsprestanda och manlig fertilitet.

Kosttillskott spelar också en viktig roll i spermierörlighet eftersom de innehåller en antioxidant som är viktig för mitokondriell prestanda. De hämmar såväl sädesplasma som sädesvätska. En studie utförd på patienter som hade minskad spermahastighet visade att deras rörlighet ökade stadigt. N-acetyl-cystein, även känd som NAC, minskar oxidativ stress som induceras av fria radikaler som skadar spermiernas hälsa. NAC-behandling förbättrar spermierörligheten genom att minska oxidativ stress och öka serumantioxidanten. Andra tillskott som quercetin är kända för att öka vissa parametrar såsom livskraft, koncentration och volym. Studier som har utförts med vitamin B12 ökar spermiernas antal och rörlighet.

Att få grepp om dålig spermierörlighet säkerställer att du tränar vikten av att hålla en hälsosam kost med antioxidanttillskott. Du kan använda naturliga kosttillskott som motilityboost för män. Det har medicinskt certifierats inom fertilitetsområdet och har visat massiva förbättringar av spermier och tas tillsammans med fertiliaid för män. De har en kraftfull effekt som ger kroppen antioxidanter som förbättrar spermiernas rörlighet på ett naturligt sätt.

Vad är en antioxidant?

En antioxidant kallas en molekyl som hindrar oxidation i andra molekyler. När detta inträffar kommer det inte att finnas några kemiska reaktioner som kan producera fria radikaler.

Hjälper L-nejlika mat till spermierörlighet?

Studier har visat att de som tar dessa livsmedel ökar sin styrka med 30 procent på mindre än 8 månader. Det kan tas i mindre portioner och 3 g L-karnitin räcker varje dag.

Kan kosttillskott öka spermiernas antal och rörlighet?

Kosttillskott spelar en stor roll för att öka spermierörligheten eftersom de hjälper till att förhindra att spermier klumpar sig eller hänger ihop vilket hindrar fertiliteten. Dessutom förbättrar de testosteronnivåerna och spermierörligheten.

Vilka är några av de livsmedel som förbättrar spermierörligheten?

Ett varierat urval av livsmedel kan öka spermierörligheten men det beror på näringsnivåerna. Livsmedel som är rika på fettsyror, selen, koppar och vitamin E är kända för att öka spermiernas antal och rörlighet.

Hur hjälper det att känna till ditt spermierantal att du uppnår ett högt antal spermier och rörlighet?

Det är viktigt att du alltid besöker en fertilitetsexpert för att kontrollera ditt spermierantal. Detta är ett av sätten att avgöra om du inte är fertil. Vid lågt spermierantal får du information om hur du kan öka spermierantalet och det näringsvärde som behövs.

Shopping cart

close