Mat, vitaminer och mineraler som förbättrar din spermiekvalitet

Om du har bestämt dig för att starta en familj bör du veta att det inte bara är kvinnor som ska tänka på sina dieter. Även män bör vidta åtgärder för att säkerställa att deras spermier är topp, så det finns en bättre chans att göra en frisk studsande baby.

Här är de vitaminer och mineraler som förbättrar spermiernas hälsa liksom de livsmedel som innehåller dem. Inkludera dem i din kost nu innan du börjar försöka för en familj.

Omega 3

Omega 3 sägs skydda spermier från skador genom fria radikaler och förbättra spermier, rörlighet och kvalitet. Det skyddar också spermiernas membran och förbättrar blodflödet. Omega 3 är inte tillverkad i kroppen, så det är viktigt att äta rätt mat för att få tillräckligt med essentiella fettsyror i vår kost.

Oljig fisk som lax eller sardiner, kippers, makrill och tonfisk har gott om Omega 3. Valnötter, sojamjölk och gröna bladgrönsaker är också en bra källa.

Zink

Zink sägs hjälpa till med spermier och dess utveckling. Det sägs förbättra spermierörligheten (spermiernas förmåga att röra sig). Den bästa typen av spermier rör sig snabbt i en rak linje. Vissa män har dock spermier som rör sig i cirklar och inte går framåt snabbt. Andra typer av spermier kanske inte går framåt alls och detta kan vara en orsak till infertilitet.

En av de bästa livsmedel du kan äta för att få zink är ostron. Krabba och hummer är också bra källor. Andra livsmedel med zink inkluderar lamm och nötkött, samt spenat.

E-vitamin

Precis som med Omega 3 håller vitamin E spermierna friska med förbättrad rörlighet, kvalitet och spermier. Vitamin E-tillskott ordineras ofta till par som genomgår IVF-behandling.

Livsmedel med E-vitamin inkluderar fisk, som öring och lax. Avokado, gröna bladgrönsaker, pumpa, broccoli, kiwi och mandel är också bra källor.

C-vitamin

C-vitamin hindrar spermier från att klibba ihop vilket påverkar deras rörelse. Det skyddar också spermaceller och förbättrar spermiekvaliteten.

Livsmedel med mycket vitamin C inkluderar mörka bladgrönsaker, broccoli, paprika, kiwi, apelsiner och jordgubbar. Ärtor och tomater är också bra källor, liksom kål, blomkål och sötpotatis.

B5 och B6

B5 och B6 hjälper till att producera testosteron, vilket är viktigt för ett hälsosamt antal spermier. Det kommer också att se till att din libido är normal, så att du kan prestera effektivt.

Livsmedel med vitaminerna B5 och B6 inkluderar avokado, bönor, berikade spannmål, lever, tonfisk och lax.

Antioxidanter

Studier har visat att en diet rik på antioxidanter hjälper en man att ha en bra koncentration av spermier, med god rörlighet och kvalitet. Antioxidanter hjälper till att bekämpa fria radikaler som kan påverka fertiliteten. Livsmedel som har antioxidanter inkluderar spenat, sparris (för att ge dig folsyra), apelsiner, jordgubbar, grapefrukt och tomater (för lykopen).

Livsstilsförändringar

Innan du börjar försöka bli gravid ska du, förutom att äta gott, också göra andra livsstilsförändringar som säkerställer att du och dina spermier har optimal hälsa.

Om du är rökare, försök att sluta. Rökning påverkar kvaliteten på dina spermier. Studier har också visat att barn som befinner sig i en rökig atmosfär löper större risk för plötsligt spädbarnsdödssyndrom (barnsängsdöd) och andra andningsbesvär.

Fetma är ett annat problem som kan minska kvaliteten på dina spermier. Försök få dig till en hälsosam vikt genom att äta bättre och träna lite. Inte bara kommer du att förbättra ditt spermierantal, men du kommer också att ha mer energi.

Shopping cart

close